Archeologische vondst. Foto: Karin Borghouts
Nieuws van de werf, Onderzoek

Archeologisch vooronderzoek in museumtuin brengt exacte locatie van citadel aan het licht.

De eerste resultaten van het archeologisch vooronderzoek in de tuin van het KMSKA brengen de exacte ligging en bewaringstoestand van de citadel van Alva aan het licht. Het onderzoek vindt plaats naar aanleiding van werkzaamheden in de museumtuin. Pal onder de site van het museum ligt bastion Fernando, één van de vijf bastions van de citadel. De flank van de hoofdmuur en het bastion zijn nu bloot gelegd. Ook een kazemat, het platform waar het geschut stond, is gelokaliseerd. 

Werffotografe Karen Borghouts trekt ter plaatse om de vondsten vast te leggen.

Standaard

3 gedachtes over “Archeologisch vooronderzoek in museumtuin brengt exacte locatie van citadel aan het licht.

  1. BEMOEDIGING

    De eerste verzamelbundel van gedichten
    waarin ook een werkje van mij
    zich bescheiden mocht vertonen
    werd in het welbekende café
    DE TREIN DER TRAAGHEID geboren

    voldaan wandelde ik langs
    het museum der SCHONE KUNSTEN
    wiens machtige lichtstralen in het duister
    me prezen en aanmoedigden
    te blijven schrijven

    vijf jaren later
    bevond ik me weer in Antwerpen
    het trotse gebouw bij avond knipoogde
    de toverachtig goudglanzende poort
    wenkte mij naderbij te komen
    en in de gastvrije BARON
    eens smakelijk te eten
    ter ere van mijn eerste boekje
    waarin tien sprookjes prijkten.

    Hartelijke groeten van Han Messie

  2. De allerbeste wensen voor een glansrijk 2017 met het verbouwen en het opnieuw inrichten van het Museum van Schone Kunsten. Maar vooral een prettig uitkijken naar 2019, waarin het museum zijn nieuwe poorten zal openzwaaien!

    Hartelijke groeten van Han Messie

Plaats een reactie