Foto boven: Portret Bernard De Wulf & Naakt van George Hendrik Breitner, foto: Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Bernard De Wulf over Naakt van George Hendrik Breitner

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: Portret Bernard De Wulf & Naakt van George Hendrik Breitner, foto: Jacques Sonck

“Zelden heb ik het museum verlaten zonder even langs haar te lopen. En hoe vaak niet heb ik haar uitvoerig bekeken. Soms kwam ik alleen voor haar. Alsof zij er alleen voor mij was.
Ze is niet het enige naakt daar, ik ken ze allemaal denk ik, maar ze is wel het bekoorlijkste.
En het ondoorgrondelijkste.
En het stilste.
Ik beschouw haar en de haren als een kleine harem. Van illusie. Ik weet natuurlijk dat ze geschilderd zijn. Daarom ga ik naar ze kijken. Niemand die mij dan terechtwijst. Niemand zelfs die uitgaat van enige opwinding.
Het zijn maar schilderijen.
Toch is er onmiskenbaar sprake van opwinding. Ze heeft niets te maken met snelle plaatjes in blootblaadjes. Ze ontstaat door traagte en aandacht.


“Hier ligt een vrouw zo schitterend naakt, zo onkenbaar en zo volledig van verf dat het me telkens weer duizelt wanneer ik haar gelukkig weer niet mag aanraken.”


Zie haar. Hoe geknakt ze ligt. Als een gebroken takje.
En hoe ingekleed ze is met velerlei verf. Of zijn het stoffen, dekens, kussens? Haar lichaam geeft een vreemd trillend licht af, haar hoofd is zijn eigen afgrondelijke schaduw.
Haar zwarte kniekousen, net onder haar donkere geslacht, tasten naar mijn kruis. Het diepe rood om haar heen, om haar tepel, in haar zij, langs haar bekken: het is even luguber als jubelend.
Hier ligt een vrouw zo schitterend naakt, zo onkenbaar en zo volledig van verf dat het me telkens weer duizelt wanneer ik haar gelukkig weer niet mag aanraken.”

Laatste dagen

Uitverkoren sluit op zondagavond 3 januari definitief de deuren. Grijp dus nu je kans en breng nog snel een bezoek aan deze unieke tentoonstelling. Op donderdag 31 december sluit de expo om 14.00. Op 1 en 2 januari is de expo gesloten.

Standaard

Een gedachte over “Uitverkoren: Bernard De Wulf over Naakt van George Hendrik Breitner

  1. Bernard, je geniet heel kuis, kunstminnend en zedig van deze naakt liggende vrouw.
    Kijkend en zonder verdere bedoelingen laat je dit kunstwerk geleidelijk aan op je inwerken.
    Zij ligt er zelf heel vredig bij, zonder uitdaging of verkapte verlangens. Ze geniet gewoon van haar natuurlijk-naakt-zij en er gewoon zo “te zijn”.

    Groeten van Han Messie

Geef een reactie

