Portret Cil De Vylder & Portret van Roger Avermaete van Jan Cockx, foto: Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Cil De Vylder over Portret van Roger Avermaete van Jan Cockx

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: Portret Cil De Vylder & Portret van Roger Avermaete van Jan Cockx, foto: Jacques Sonck

“Toen ik dit werk voor het eerst zag, was ik meteen verkocht. De vele en felle kleuren, de mysterieuze blik van de man en zijn mooie kostuum vond ik heel inspirerend. De compositie is eenvoudig, maar goed gekozen. Ik hou erg van deze stijl. Die doet me denken aan Rik Wouters, van wie ik een grote fan ben.


“Fantastisch aan dit werk is dat het heel vluchtig maar trefzeker geschilderd is.”


Waarschijnlijk spreekt dit werk me ook aan omwille van mijn studierichting. Ik volgde les in het KSO en ben nu begonnen met een studie Vrije Beelden Kunsten. Ik zal leren om met olieverf te schilderen, te drukken en sculpturen te maken. Ik hou erg veel van kleur en collages maken. Fantastisch aan dit werk is dat het vluchtig maar trefzeker geschilderd is. Met een paar streken staat er een schoen. Ook vind ik het mooi hoe er zoveel kleuren worden verwerkt in het gezicht dat toch realistisch blijft. Ik vind dit echt hét topwerk van Jan Cockx.”

Standaard

Een gedachte over “Uitverkoren: Cil De Vylder over Portret van Roger Avermaete van Jan Cockx

  1. Cil, je bent een fan van Rik Wouters. Wat dat betreft voelen wij elkaar aan, want ik bewonder deze veel te jong gestorven schilder ook erg.
    Wat jammer dat we op deze foto geen kleuren zien! Maar ook in dir zwart-wit zie je dat Jan Cockx zeer fel en met lichte, vluchtige streken een heel sterke uitbeeldingskracht heeft.
    Roger Avermaete heeft een zoekende blik, die veel vragen oproept. Te beantwoorden door de toeschouwers van dit schilderij.

    Hartelijke groeten van Han Messie

Geef een reactie

