Portret Tom Hautekiet & Opgedragen aan de steenbakkers van Camiel Van Breedam, foto: Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Tom Hautekiet over Opgedragen aan de steenbakkers van Camiel Van Breedam

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: Portret Tom Hautekiet & Opgedragen aan de steenbakkers van Camiel Van Breedam, foto: Jacques Sonck

“Tijdens mijn studies Productontwikkeling in Antwerpen kreeg ik les van Camiel Van Breedam. Naast zijn boeiende lessen, intrigeerde hij me omdat hij steeds helemaal in het rood was gekleed. Ik had tijdens mijn middelbare studies op een vrij traditioneel college buiten de stad gezeten waar je zulke leraars zelden tegenkwam. Het boeide mij zo erg dat ik dat ook wel eens wilde proberen. Niet in het rood, wel in een andere ‘beschikbare’ kleur. Zo heb ik een hele tijd in het groen gekleed rondgelopen, waardoor mijn medeleerlingen me ‘de kikker’ noemden. Ook tijdens de eerste jaren van mijn studies Grafische Vormgeving aan het Sint-Lucaspaviljoen in Antwerpen heb ik dat volgehouden.

Opening Uitverkoren. Foto: Jesse Willems

Opening Uitverkoren. Foto: Jesse Willems

Interessant in het werk van Camiel Van Breedam zijn de assemblages en de collages met gevonden voorwerpen, die al een leven achter de rug hebben en waar hij een nieuwe functie aan geeft. Ze inspireerden mij bij het maken van talrijke illustraties voor magazines en cd-hoezen, ook in de vorm van collages.”

 

Standaard

Een gedachte over “Uitverkoren: Tom Hautekiet over Opgedragen aan de steenbakkers van Camiel Van Breedam

  1. Tom Hautekiet heeft een originele schooltijd en opleiding gehad. Dat groene pak was een aardig tegenwicht voor de knalrode kleding van leraar Camiel van Breedam.
    Dat kunstwerk van Camiel getuigt van allerhande werkzaamheden en nog meer vraagtekens roept het op.
    Het zal dan ook vooral de mensen aanspreken, die in dergelijke werkzaamheden als productontwikkeling thuishoren.
    Geweldig dat deze voorwerpen een tweede en vereeuwigd leven hebben gekregen.

    Hartelijke groeten van Han Messie

Geef een reactie

