Portret Elise Gacoms & De blauwe distel van Emile Vloors, foto: Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Elise Gacoms over De blauwe distel van Emile Vloors

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: Portret Elise Gacoms & De blauwe distel van Emile Vloors, foto: Jacques Sonck

“Ik ontmoette Emile Vloors ongeveer vijf jaar geleden in zaal P van het KMSKA, waar toen Het schaakspel hing. Het begin van een groot avontuur. Ik moest en zou alles te weten komen over deze kunstenaar. Die zoektocht leidde me tot bij zijn nalatenschap en zijn familieleden. Een speciaal contact dat mijn onderzoek alsmaar persoonlijker maakte. Het is een grote passie geworden. Ik hoop dat ik het mijn hele leven kan voortzetten.


“Dit portret straalt uit wat mij initieel aantrok in het werk van Vloors: oog voor detail, zin voor schoonheid, een genuanceerd spel van tinten en, bovenal,  mysterie.”


Vloors leerde de zussen Louise en Lucie Laridon kennen toen hij aan de Academie studeerde. Ze waren onafscheidelijk en leefden samen voor de rest van hun leven. Zij waren zijn grote muzen: hun gezichten komen voor op een groot deel van zijn werken. De blauwe distel, een portret van Lucie, straalt uit wat mij initieel aantrok in het werk van Vloors: oog voor detail, zin voor schoonheid, een genuanceerd spel van tinten en, bovenal, mysterie. Toch heb ik het gevoel dat ik deze dame heel goed ken. Ik las de brieven die ze schreef, bekeek de foto’s waarvoor ze poseerde en maakte op die manier kennis met haar leefwereld. Omdat Louise uiteindelijk zijn vrouw werd, bleef Lucie een beetje in haar schaduw staan. Maar ze verdient minstens evenveel aandacht. Zo blijkt uit de verfijning waarmee Vloors in dit portret een stukje van haar ziel vastlegde.”

 

Standaard

2 gedachtes over “Uitverkoren: Elise Gacoms over De blauwe distel van Emile Vloors

  1. Elise, je intensief zoeken is beloond. Veel heb je van Emile Vloors weten na te speuren en te vinden.
    Voor het schilderij sta je waardig, statig en heel zelfbewust. Je ogen stralen een vurige wil uit om jouw verdere onderzoektochten met veel kracht voort te zetten.

    Hartelijke groeten van Han Messie

Geef een reactie

