Portret Sven De Ridder & I, me and myself van Pol Mara, foto: Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Sven De Ridder over I, me and myself van Pol Mara

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: Portret Sven De Ridder & I, me and myself van Pol Mara, foto: Jacques Sonck

“Ik heb Pol Mara en zijn vrouw Maria persoonlijk gekend. Ze waren goed bevriend met mijn moeder – wellicht zaten hun gemeenschappelijke Borgerhoutse roots daar voor iets tussen. Mijn ouders gingen vaak naar Gordes, een dorpje in de Provence waar Pol ook geregeld verbleef en een atelier had. Hij was een rustige, eerder zwijgzame man. Toch zat er een fonkel in zijn ogen die verraadde dat hij op een levendige en fantasierijke manier naar het leven keek. Ik was erbij toen zijn museum in Gordes midden jaren 90 opende en tijdens zijn begrafenis op het Schoonselhof enkele jaren later.


“Pol Mara was een rustige, eerder zwijgzame man. Toch zat er een fonkel in zijn ogen die verraadde dat hij op een levendige en fantasierijke manier naar het leven keek.”


Ik kies voor I, me and myself om de eenvoudige reden dat het een heel mooi werk is. Maar ook omdat er een zelfportret in verwerkt zit. Bovendien is het representatief voor het oeuvre van Pol Mara dat ik ken en waarmee ik ben opgegroeid: de vrouwen en/of meisjes, het fotorealisme, … Zelf ben ik trotse eigenaar van twee werken van deze Antwerpse grootmeester: Une tige égarée uit 1992 en Hommage à Peter Greenaway uit 1993. Dat laatste werk heb ik destijds van mijn moeder gekregen. Ik vind dat Pol Mara de laatste jaren, ten onrechte, in de vergetelheid is geraakt. Daarom ben ik oprecht fier dat ik hem langs deze weg opnieuw onder de aandacht kan brengen.”

Standaard

Geef een reactie

