James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd, © KMSKA – Lukasweb -, foto Hugo Maertens
KMSKA op reis, Restauratie

Adam & Eva geven hun geheimen prijs in L.A.

KMSKA-restaurator Karen Bonne verblijft 4 maanden lang in Los Angeles waar ze het schilderij Adam en Eva uit het paradijs verjaagd uit de Ensorcollectie van het KMSKA restaureert. Ze doet dat in het prestigieuze restauratieatelier van The J. Paul Getty Museum. Bonne bezorgt ons geregeld updates van haar doen en laten op Californische bodem. Vandaag blogt ze over haar restauratievorderingen.

Foto boven: James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (voor restauratie), © KMSKA – Lukasweb -, foto Hugo Maertens

We zijn de laatste maand van mijn verblijf in Los Angeles ingegaan en Adam en Eva geven eindelijk hun geheimen prijs. De onderste zone van het Ensorschilderij waarop ze staan afgebeeld is opgebouwd uit groene en bruine tinten. Vooral die laatste zijn zeer gevoelig voor wrijving en vragen daardoor een aangepaste aanpak.

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

De extreem glanzende en sterk vergeelde vernis maakte het moeilijk om het beeld te lezen. Doordat die intussen verwijderd is, zijn onder meer de twee figuren die vanuit de struiken het tafereel aanschouwen een stuk duidelijker te zien. Daarnaast verschijnen hier en daar getekende vormen, aangebracht in rode verf bovenop de groene en bruine tonen van het landschap. Het is nog niet echt duidelijk wat ze precies voorstellen, maar ze maken met zekerheid deel uit van het afgewerkte schilderij. Het zijn dus geen latere toevoegingen.

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

Ook de textuur van de verflaag komt weer naar voor. Ensor wisselde droge, dunne toetsen af met dikke pasteuze toetsen. De grondlaag is op vele plaatsen opengelaten. De kunstenaar speelt in dit werk ook met het matte en glanzende karakter van verschillende kleuren en creëert licht door matte en glanzende toetsen naast elkaar te plaatsen. Opvallend zijn de vreemde groene toetsen rond de ogen en op het voorhoofd van Adam.

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

James Ensor, Adam en Eva uit het paradijs verjaagd (detail tijdens restauratie), foto Karen Bonne

Het schilderij blijft na restauratie nog even in Los Angeles om er tentoongesteld te worden in het Getty Museum. Daar krijgt het een plaats naast Ensors imposante Intrede van Christus in Brussel.

Standaard

Een gedachte over “Adam & Eva geven hun geheimen prijs in L.A.

  1. Ben helemaal weg van dit schilderij. ook het schilderij val der engelen gezien in de modernen. Jammer dat het schilderij De intocht van Christus in LA te zien is en uit Brussel weg is. Hen de tentoonstelling van Ensor gezien in het ING gebouw. Ook de schilderijen met de maskers zijn heel apart. Gelukkig zijn er nog veel mooie schilderijen van Enso in België. Veel succes met uw werk. Geen idee hoe dat moet om toch de echtheid te kunnen bewaren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s