Marc Didden & Jazzband van Robert Van Cauwenberghe, foto Jacques Sonck
Tentoonstellingen

Uitverkoren: Marc Didden over Jazzband van Robert Van Cauwenberghe

Voor Uitverkoren vroegen we aan 40 bekende en minder bekende Vlamingen om hun favoriete kunstwerk uit de 19de en 20ste eeuw te kiezen uit de collecties van het KMSKA en de provincie Antwerpen. We wilden ook weten waarom ze precies dat ene werk kozen. Het resultaat is een heel gevarieerde en boeiende selectie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Foto boven: portret Marc Didden & Jazzband van Robert Van Cauwenberghe, foto: Jacques Sonck

“Hoe schilder je klank? Dat vroeg ik me meteen af toen ik voor het eerst kennismaakte met Jazzband van Robert Van Cauwenberghe. Zou het bij dat onderschatte werk van deze onderschatte schilder helemaal om de jazz te doen zijn of toch gewoon om die mooie blote vrouw? Want zelfs een vluchtige blik op Van Cauwenberghes vaak goed verstopte werk leert ons dat deze academisch flink gevormde en bijzonder ernstig uitziende kunstenaar niet bepaald afkerig was van wat wij, naoorlogse schooljongens, door zwartgerokte paters al eens hoorden omschrijven als ‘het andere geslacht’. Terwijl het natuurlijk zo is dat wij, manspersonen, ‘het andere geslacht’ zijn. Het leven behoort de vrouwen toe, dat heeft de natuur zo beslist. En dat weten goede kunstenaars allang. Vraag het aan Vermeer, vraag het aan Rembrandt, vraag het aan Borremans. Als alle onderwerpen op zijn dan is daar altijd weer de vrouw. Op zichzelf al vaak een meesterwerk maar ook als inspirator van passionele Franse chansons, door het witte scherm heen brandende Amerikaanse films, en altijd present in Russische romans van wel duizenden pagina’s lang.


“Wanneer ik naar Jazzband kijk dan hoor ik voortdurend saxofoons en gitaren, drums en trompetten en een zwoele stem. Maar ik zie slechts één enkel ding: begeerte.”


En dan is daar weer altijd en overal die man met zijn ezel en zijn palet en zijn penselen en zijn doek en staat of zit of ligt in elke studio van de hele wereld dat naaktmodel dat zogezegd geen erotiek mag uitstralen maar alleen dient als verzekering tegen verkeerde anatomie, terwijl iedereen wel beter weet. Waarom heeft Robert Van Cauwenberghe ooit het schilderij Jazzband geschilderd? Vraag het mij niet want ik weet het niet. Ik weet zelfs niet of hij van jazz hield. Ik weet alleen dat Van Cauwenberghe geboren werd in Gent in het jaar 1905 en dat hij in 1985 overleden is in Lokeren. En wanneer ik naar Jazzband kijk dan hoor ik voortdurend saxofoons en gitaren, drums en trompetten en een zwoele stem. Maar ik zie slechts één enkel ding: begeerte. Ruim genoeg voor mij!”

Volg eens een kunst(k)uur

Tijdens kunst(k)uur neem je samen met de gids en andere deelnemers rustig de tijd om 1 kunstwerk onder de loep te nemen. Iedereen krijgt de kans om zijn observaties, kennis en vragen te delen. De gids begeleidt het gesprek. Schrijf je nu in voor de kunst(k)uur van zondag 27 september om 15.00.

Standaard

Geef een reactie

