Kunst(k)uur in de Koningin Fabiolazaal
Deelnemen

Kunst(k)uur gekeurd

In augustus testte het KMSKA een gloednieuwe formule uit in de expo Tour de France. Tijdens Kunst(k)uur neemt een gids een uur lang de tijd om samen met een groep één kunstwerk onder de loep te nemen. Een compleet andere manier van werken voor onze gidsen dus. Ze delen hun ervaringen. 

Joseph Nicolas Robert-Fleury, De dode Titiaan opgebaard in het Palazzo Barbarigo, KMSKA

Joseph Nicolas Robert-Fleury, De dode Titiaan opgebaard in het Palazzo Barbarigo, KMSKA

Christien Deblaere leidde het gesprek bij De dode Titiaan opgebaard in het Palazzo Barbarigo van Joseph Nicolas Robert – Fleury

Hoe was het voor jou als gids om vooral je publiek te laten spreken?

“Ik vond het helemaal niet erg om het woord te geven aan de groep. Als gids werk ik ook tijdens gewone rondleidingen interactief. Ik vond het wel moeilijk om te weten wanneer ik zelf wat info moest aanbrengen. Telkens wanneer ik dacht: “Nu zeg ik het”, kwam het vanuit de groep zelf. Zalig was dat. Je zag de mensen gloeien van trots wanneer ze een goede bijdrage leverden aan de ontsluiting van het werk.”

Heb je zelf nieuwe inzichten gekregen over het kunstwerk dat je besprak?

“Niet echt nee. Maar ik had dan ook veel over het werk gelezen. Ik vond de associaties die de deelnemers maakten wel verrassend. Met wat tijd kan een kijker echt wel veel uit een schilderij halen. Jammer genoeg nemen we als kijker niet altijd die tijd…”


“Met wat tijd kan een kijker echt wel veel uit een schilderij halen. Jammer genoeg nemen we als kijker niet altijd die tijd…”


Wat blijft je het meeste bij van je eerste kunst(k)uur?

“De enorme dynamiek die traag kijken teweeg brengt in een groep. Toen het uur om was voelde ik de energie letterlijk uit de groep ontsnappen. De deelnemers hadden het gevoel iets actiefs gedaan te hebben. Alsof ze iets gerealiseerd hadden. Het gaf iedereen een groot gevoel van voldoening. Ik vond het heerlijk om te doen. Vooraf was ik zenuwachtig. Maar van zodra ik reacties uit de groep kreeg, gaf ik me helemaal over aan hun input en hun ritme. Het was erg leuk om te doen. Nadien was ik wel bekaf omdat ik een volledig uur alert was op zowel de inhoud als de groep.”

♦ ♦ ♦

 

Alexandre Cabanel, Cleopatra laat gif proeven door ter dood veroordeelde gevangenen, KMSKA

Alexandre Cabanel, Cleopatra laat gif proeven door ter dood veroordeelde gevangenen, KMSKA

Anne-Sophie Van Vyve sprak samen met haar groep een volledig uur over Cleopatra laat gif proeven aan ter dood veroordeelde gevangenen van Alexandre Cabanel.

Welke discussie bracht dat werk op gang?

“De groep discussieerde over de lichtinval en over de ‘echtheid’ of de authenticiteit van het werk. Verder gingen we dieper in op de functie van de figuren op de achtergrond.”

Hoe was het voor jou als gids om vooral je publiek te laten spreken?   

“Ik vond het een heerlijke ervaring. Ik leerde zelf ook bij, lette op andere dingen en stond minder met mijn rug naar het werk dan gewoonlijk. Ik kijk graag door andermans bril.”


“Ik kijk graag door andermans bril.”  


Heb je zelf nieuwe inzichten gekregen over het kunstwerk dat je besprak?

“Ik zag dingen voor het eerst. Details. Maar ook sommige interpretaties zijn mij bijgebleven.”

Wat blijft je het meeste bij van je eerste kunst(k)uur?

“De ongedwongen sfeer en de openheid waren heel fijn. Ik luister graag naar anderen. Het is eens iets anders dan heel de tijd zelf te praten. Ik wil dit zeker nog eens doen.”

♦ ♦ ♦

 

James Joseph Jacques Tissot, Inscheping in Calais, KMSKA

James Joseph Jacques Tissot, Inscheping in Calais, KMSKA

Barbara Van de Eynde besprak samen met haar groep het werk Inscheping in Calais van James Joseph Jacques Tissot

Welke discussie bracht dat werk op gang?

“De groep discussieerde vooral over de centrale figuur. Is dit een beeld van de gemiddelde vrouw van toen? Of was het een soort van ‘femme fatale’? Ook de vraag of dit een modebeeld was, met ‘een figuur’, dan wel een vooropgesteld en geënsceneerd beeld met een bepaald iemand, door de schilder nauwkeurig geconstrueerd, kwam naar boven. Of waarom enkel de mannen die naar de vrouw keken op het schilderij nauwkeurig waren uitgewerkt, wat Tissot hiermee wilde bereiken en waarom hij het idee wilde geven dat iedereen naar de vrouw kijkt.”

Hoe was het voor jou als gids om vooral je publiek te laten spreken?

“Gemakkelijk! En vooral fijn om te zien hoe de deelnemers zelf in discussie gingen.”


“Ik voelde me bijna een presentator in een talkshow.” 


Heb je zelf nieuwe inzichten gekregen over het kunstwerk dat je besprak?

“Veel! Ik had nooit eerder gezien dat er iets vreemd is aan de opstelling van de boot vooraan en dat de handen van sommige figuren wat onhandig door de lucht lijken te bewegen. Dat heeft me aan het denken gezet over Tissot zelf. Hij had zijn geliefde immers door zijn handen zien glippen. Was dit een uiterlijk spoor daarvan?”

Wat blijft je het meeste bij van je eerste kunst(k)uur?

“Ik kreeg als gids de functie van moderator. Ik voelde me bijna een presentator in een talkshow. Iemand die mensen om de beurt aan het woord laat en ze zo stuurt dat iedereen betrokken blijft, hen het gevoel geeft dat zijn of haar mening even relevant is. Misschien gaat kunst(k)uur vooral daarover.”

Volg ook eens een Kunst(k)uur

Ook in Uitverkoren, onze laatste expo in de Koningin Fabiolazaal kan je een Kunst(k)uur volgen en dat op zondag 27 september, 25 oktober, 29 november en 27 december, telkens om 15.00. Deelname is gratis, je betaalt enkel je toegangsticket. Schrijf nu in!

 

Standaard

Geef een reactie

