Tell your Arttale museumspelkaarten
Deelnemen

Kijken mag, spelen ook?

Spelen in een museum, kan dat? Op die vraag zocht stagiaire Kaat Verschueren de afgelopen vier maanden een antwoord. Ze testte het spel Tell your ARTtale uit in de tentoonstelling Tour de France. Proefkonijnen van dienst waren vier klassen uit het secundair onderwijs en de oudste leden van kunstjeugdbeweging Bazart Antwerpen. In dit blogbericht deelt ze haar bevindingen. 

De Nederlandse Eva den Heijer ontwikkelde Tell your ARTtale, een museumspel dat je kan spelen in elk museum voor beeldende kunst. Het spel laat jongeren actief en op hun eigen manier kunst ontdekken. In kleine teams kiezen ze een kunstwerk dat ze verder willen onderzoeken. Aan de hand van verschillende spelkaarten analyseren ze dat werk. De kaarten mogen ze helemaal volschrijven en -tekenen.Vervolgens wisselen ze hun kaartenset met die van een ander team. Het is de bedoeling dat dat team een verhaal schrijft met alle woorden en tekeningen die op de kaarten staan. Tot slot presenteert elk team zijn verhaal op een speciale manier bij het kunstwerk. Al zingend, rappend, met bewegingen of geluiden,…

Hilarische momenten, serieuze dialoog

Elke test was een succes. Hilarische momenten wisselden zich af met serieuze dialoog. Er werd aandachtig gekeken, veel gelachen en met momenten stevig gediscussieerd. De jongeren gingen er helemaal voor en haalden al hun talenten uit de kast. Zelden zag ik jongeren zoveel plezier maken in een museum.


“Zelden zag ik jongeren zoveel plezier maken in een museum.”


De verhalen die ze tijdens het spel schreven, waren telkens anders. Soms eerder maatschappijkritisch, dan weer surrealistisch en vol fantasie. Kort of lang, soms in dichtvorm, verhalen over dwergen, pesten, plastische chirurgie,… Alles was mogelijk! Sommige verhalen bleken bijna exact hetzelfde te vertellen als wat de kunstenaar met zijn werk bedoelde. Andere verhalen stonden er mijlenver af.

Tell your Arttale Museumspelkaart

Tell your Arttale Museumspelkaart

Dit gedicht schreef een team uit het 5de jaar Humane Wetenschappen van het Koninklijk Atheneum Berchem bij Accumulatie van scheerapparaten van Arman:


Een sombere maatschappij
Vol massaconsumptie en
Scheerapparaterij

Je hebt alle soorten: metaal en koper
Het ligt in een doos
Maar niet erg proper

 Ik zie het in 3D
Een ander gevoel bij een andere kant
De originaliteit brengt dit werk tot stand


Het spel werd door de jongeren heel positief onthaald. Na het spel vertelden ze dat ze op een nieuwe manier naar kunst leerden kijken en dat ze ontdekten dat een museumbezoek ook leuk en actief kan zijn. Veel jongeren wilden graag extra informatie over de kunstwerken. Het spel prikkelde hun interesse. Besluit? Kijken mag, spelen ook!

 

Kaat Verschueren studeert Sociaal Werk – Kunst- en Cultuurbemiddeling aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen. Ze liep stage in het museum en schreef op basis van die stage de scriptie “Kijken mag, spelen ook? Het verschil in impact op jongeren van het secundair onderwijs tussen het spel Tell your ARTtale en de museumles van het KMSKA”.

 

Standaard

Een gedachte over “Kijken mag, spelen ook?

  1. Een geweldig idee om opgroeiende jeugd van dergelijke spelen te late opvoeren!
    Sluimerende talenten zullen zo des te eerder aan het daglicht komen.
    Wat er uit deze jongelui versterkt kan worden om zich tenslotte te ontplooien…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s