Campagnebeeld De Modernen. Tour de France
Tentoonstellingen

Het uithangbord van Tour de France

Vanaf 31 januari kan je in de Koningin Fabiolazaal in de Antwerpse Jezusstraat de expo De Modernen. Tour de France bezoeken. Die toont de mooiste Franse werken uit de moderne kunstcollectie van het KMSKA. Curator Siska Beele heet je alvast welkom in de tentoonstelling en vertelt je daarbij meer over het affichebeeld.

Het uithangbord van Tour de France is een schilderij van Virginie Demont-Breton. Het schilderij heeft alles wat je een schilderij zou wensen: het is aantrekkelijk, goed gemaakt en ongewoon. Een jonge vrouw loopt op het strand met een baby op de arm en een kind aan de hand. Ze stappen naar de zee toe, die in de verte rustig ruist. De moederfiguur tekent zich scherp af tegen de wazige achtergrond van zand, zee en lucht en neemt bijna de hele hoogte van het schilderij in. De kijker zit heel dicht op het onderwerp. Als je wil, kan je je bij zo’n schilderij zelfs voorstellen dat je ook op het strand staat. Je hoort als het ware de zee en de meeuwen. Maar Virginie Demont-Breton gaat niet naar de zee voor de zee, wel voor de mensen. Ze houdt van verhalen vertellen, meestal over het vissersleven aan de Franse Noordzeekust.

Virginie Elodie Demont-Breton, Courrières 1859 – Wissant 1935, Het water in!, inv.nr. 1310 (c) KMSKA - Lukasweb

Virginie Elodie Demont-Breton, Courrières 1859 – Wissant 1935, Het water in!, inv.nr. 1310 (c) KMSKA – Lukasweb

Virginie Breton groeide op in een kunstenaarsfamilie. Haar vader Jules Breton was een gewaardeerd schilder van boerentaferelen. Haar Belgische moeder was de dochter van de portret- en genreschilder Félix De Vigne, de eerste leermeester van haar vader. Virginie leerde het vak in het atelier van haar vader. Ze schilderde met een moderne toets en een ouderwetse zorgvuldigheid. In 1880 maakte ze haar debuut op de Parijse Salon. In datzelfde jaar trouwde ze met de landschapsschilder Adrien-Louis Demont. Vanaf 1881 bracht het echtpaar samen met zijn schildersvrienden de zomers door in Wissant, een klein vissersdorp gelegen aan de Opaalkust tussen de rotskapen van Cap Gris-Nez en Cap Blanc-Nez. Adrien Demont raakte geboeid door het landschap: hij schilderde de zee, het dorp, de duinen en de krijtrotsen. Zijn aanvankelijk impressionistische stijl evolueerde naar een meer dramatische en gevoelsgeladen vertolking van de natuur. Virginie liet zich meer bekoren door het alledaagse leven in het dorpje, de kinderen aan het strand en de vissers op zee.

Adrien-Louis Demont,  Douai 1851 – Wissant 1928,  De wolk, inv. nr. 1880  (c) KMSKA - Lukasweb

Adrien-Louis Demont, Douai 1851 – Wissant 1928, De wolk, inv. nr. 1880 (c) KMSKA – Lukasweb

À l’eau!

Terug naar het uithangbord van Tour de France. De titel van het schilderij luidt À l’eau! of Het water in! De jonge vrouw wil met haar kinderen het water in, maar ze zijn bang. Het kleintje kijkt beteuterd en zijn broertje stribbelt tegen en klampt zich vast aan de rokken van zijn moeder. Tevergeefs. Met ferme hand leidt de moeder haar kinderen naar zee.
De affiche met dit ontroerend beeld kan je bewonderen in de straten van Antwerpen, maar je gaat natuurlijk beter kijken naar het origineel in de Fabiolazaal. Nog tot 30 augustus 2015.

Soyez la bienvenue!

Volg een instaprondleiding in Tour de France

Op zondag 15 februari, 15 maart, 19 april, 17 mei, 21 juni, 19 juli en 16 augustus 2015, telkens om 14.30. Sluit aan bij onze instaprondleiding, die individuele bezoekers de kans biedt om met een gids de tentoonstelling te ontdekken.

 

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s