Jakob Smits, De hemel op de puinen, KMSKA
Onderwijs, Tentoonstellingen

Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog, deel 4: De hemel op de puinen

In de Koningin Fabiolazaal kan je dit najaar De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog bezoeken. Met die expo tonen het KMSKA, de Provincie Antwerpen, het Letterenhuis Antwerpen en het Provinciaal Museum Emile Verhaeren hoe de schok van WOI voelbaar is in de kunst en de literatuur uit die periode. 

In deze tentoonstelling speelt het (persoonlijke) verhaal van de schilder of schrijver een grote rol. Dit leek een perfecte aanleiding om eens te polsen bij onze bezoekers hoe zij de tentoonstelling beleven. Het project Mijn verhaal was geboren. We posten deze maand enkele verhalen van cursisten NT2 (Nederlands als 2de taal).

Geïnspireerd door de zachte kleuren van De hemel op de puinen beschrijft de Spaanse Maria Teresa Meco haar ervaring bij het schilderij van Jakob Smits.

Jakob Smits, De hemel op de puinen, KMSKA

Jakob Smits, De hemel op de puinen, KMSKA

Ik ben Maria Teresa Meco en ik kom uit Spanje. Ik ben huisvrouw en mama van 2 kinderen. Ik hou veel van lezen, wandelen, fietsen, fotografie en vrienden ontmoeten. Ik ben heel blij dat ik in deze stad woon en ik voel me al een beetje Antwerpenaar.

In de vroege ochtend, na een dramatische nacht van vernietiging, neemt een witachtig grijze lucht alles in haar macht. Je kan de leegte voelen, de eenzaamheid, kwetsbaarheid, koude en dood.

Dan zie je dat een timide blauw licht vanuit de hemel verschijnt.

Maar als je je ogen naar boven richt, dan zie je dat een timide blauw licht vanuit de hemel verschijnt, en dat groeit tot een sterk gevoel: hoop!

RONDLEIDING VOOR INDIVIDUELE BEZOEKERS

OP ZONDAG 14 DECEMBER KAN JE AANSLUITEN BIJ DE INSTAPRONDLEIDING VOOR INDIVIDUELE BEZOEKERS IN DE EXPO KUNST IN DE GROOTE OORLOG. DE RONDLEIDING START OM 14.30 EN DUURT 90 MINUTEN. DE KOSTPRIJS BEDRAAGT €3,50 + TOEGANGSTICKET. ER KUNNEN MAXIMAAL 20 PERSONEN DEELNEMEN. INSCHRIJVEN IS NIET NODIG.

 

Standaard

Een gedachte over “Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog, deel 4: De hemel op de puinen

  1. Hoe schokkend de oorlog is, merkwaardig hoe tijdens de oorlog het kleine leven in de natuur ongestoord zijn gang kan blijven gaan.
    Daarover deze twee tanka’s:

    OORLOG

    Boven de loopgraaf
    vliegt een vlinder rustig rond,
    duikt neer bij geknal,
    zit dan zorgeloos en stil
    op een traag deinende helm.

    Omringd door vuren,
    onder daverend geschut
    van het slagveld
    strijdt de kleine tere bloem
    slechts voor haar eigen bestaan.

    Han Messie

Geef een reactie

