Paul van Ostaijen, Floris en Oscar Jespers in het atelier van Floris Jespers in Mortsel tijdens WOI (1918) (Collectie Letterenhuis, Antwerpen)
Deelnemen, Tentoonstellingen

BOEM Paukeslag

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen laat mensen die weinig of geen visuele prikkels kunnen waarnemen, toch genieten van kunst. Zo organiseert het museum al bijna 7 jaar rondleidingen voor blinden en slechtzienden. Tijdens die rondleidingen beschrijft de gids de kunstwerken volgens de richtlijnen van Art Education for the Blind. Bart Van Peer is poëzieliefhebber, telefonist in het KMSKA en blind. Hij nam deel aan de rondleiding in de expo De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog en zorgde daarbij voor een boeiend intermezzo.

Rondleiding blinden en slechtzienden in Kunst in de Groote Oorlog

Rondleiding blinden en slechtzienden in Kunst in de Groote Oorlog

Samen met collega Sanne Van de Werf trok ik op de laatste woensdag van november, een druilerige dag met grijze oogjes, naar de Koningin Fabiolazaal. Maar eerst passeerden we langs het station, waar we Dirk –  één van de deelnemers aan de rondleiding – ophaalden. Hij was speciaal op eigen krachten met de trein van Brugge naar Antwerpen gekomen voor een bezoek aan Kunst in de Groote Oorlog. Zelf organiseer ik rondleidingen voor slechtziende vrienden en kennissen in andere musea. Omdat ik blind ben en als telefonist in het museum werk, word ik geregeld om advies gevraagd. Een waardige aanvulling op mijn takenpakket. Eerder dit jaar volgde ik een basiscursus Ervaringsdeskundige bij VIVOR (de educatieve cel van blindenzorg Licht en Liefde). Die stelt mij in staat workshops te geven over visuele handicap en meer te vertellen dan mijn levensverhaal en ervaringen als slechtziende in het gewoon onderwijs en in de maatschappij, etc.

Terug naar de expo waar museumgids Christien Deblaere ons opwachtte. Het was haar eerste rondleiding voor blinden en slechtzienden. Ze vertelde dat ze dan ook een beetje zenuwachtig was, maar daar viel niets van te merken. Ze had zich uitstekend voorbereid en iedereen luisterde geboeid. Tijdens een rondleiding voor blinden en slechtzienden staat de gids stil bij een viertal werken die zich uitstekend lenen tot verbale beschrijving. Persoonlijk heb ik niet altijd nood aan zo’n gedetailleerde beschrijving van een kunstwerk en ontdek ik liever meer over de biografie van een kunstenaar of de symboliek van een werk. Maar elke blinde of slechtziende ervaart de beleving van beeldende kunst natuurlijk op zijn manier. Dirk was bijvoorbeeld zodanig onder de indruk dat hij na afloop samen met Sanne de ganse tentoonstelling bezocht.

Interactief

Aangezien ook Paul Van Ostaijen aan bod komt in de expo en ik geregeld mijn eigen en andermans poëzie voordraag, kwam ik tijdens een voorafgaande bespreking op het idee om van Ostaijens gedicht BOEM Paukeslag te declameren. Dat werd door de museumcollega’s met plezier en belangstelling onthaald.


In de namiddag volgde er een tweede rondleiding. De deelnemers zijn als het ware kind aan huis in het museum. Ze stelden heel wat vragen aan museumgids Ann Van Tuerenhout waardoor de rondleiding bijzonder interactief werd. Sommigen onder hen zijn op latere leeftijd blind geworden en putten wat betreft visuele prikkels uit herinneringen van toen ze nog konden zien. Ook de blindengeleide honden luisterden geboeid.

Weer liet ik BOEM Paukeslag op het publiek los. De deelnemers waren zo onder de indruk dat ze vroegen om het nog eens over te doen.

Rondleiding voor blinden en slechtzienden in De Modernen. Tour de France

De volgende rondleidingen voor blinden en slechtzienden gaan door op woensdag 25 maart om 10.30 of om 15.00 in de tentoonstelling De Modernen. Tour de France in de Koningin Fabiolazaal. Voor meer informatie of om je in te schrijven voor Ă©Ă©n van deze rondleidingen kan je bij Bart terecht via bart.vanpeer@kmska.be

 

Standaard

Geef een reactie

