Floris Jespers , Portret van Paul van Ostaijen, Collectie Letterenhuis
Onderwijs, Tentoonstellingen

Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog, deel 3: Paul Van Ostaijen

In de Koningin Fabiolazaal kan je dit najaar De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog bezoeken. Met die expo tonen het KMSKA, de Provincie Antwerpen, het Letterenhuis Antwerpen en het Provinciaal Museum Emile Verhaeren hoe de schok van WOI voelbaar is in de kunst en de literatuur uit die periode. 

In deze tentoonstelling speelt het (persoonlijke) verhaal van de schilder of schrijver een grote rol. Dit leek een perfecte aanleiding om eens te polsen bij onze bezoekers hoe zij de tentoonstelling beleven. Het project Mijn verhaal was geboren. We posten deze maand enkele verhalen van cursisten NT2 (Nederlands als 2de taal).

Voor het derde verhaal op deze blog liet Magdalena uit Polen zich inspireren door het portret dat Floris Jespers van Paul van Ostaijen maakte. Ze beeldt zich in wat er in het hoofd van van Ostaijen omgaat terwijl hij in de wachtkamer van zijn uitgever zit.

Floris Jespers , Portret van Paul van Ostaijen, Collectie Letterenhuis

Floris Jespers , Portret van Paul van Ostaijen, Collectie Letterenhuis

Ik ben Magdalena en ik kom uit Polen. Ik ben 28 en ik woon 2,5 jaar in België. Ik ben  socioloog en ik werk met migranten. In mijn vrije tijd reis en fiets ik graag. Ik bezoek ook graag verschillende steden in België.

 Voor de ontmoeting met de uitgever

“Opwinding, nieuwsgierigheid, maar ook rust. Ik weet niet of de uitgever mijn gedichten goed zal vinden, maar ik zal er niet van wijken, ook als niemand er iets van begrijpt. Dichtkunst is een spel van woorden dat me zoveel vreugde en motivatie geeft.

“Gedachten en woorden zullen zelf naar me komen”

Ik ben aan het denken waarover mijn volgende dichtkunst zal gaan. Het zal een groteske bundel zijn die het leven van de elite in Brussel beschrijft. Grappige en leuke dialogen zullen het zijn, maar met een serieuze moraal. Gedachten en woorden zullen zelf naar me komen. Ik moet ze snel opschrijven. Er is geen tijd om te verliezen…”

Standaard

2 gedachtes over “Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog, deel 3: Paul Van Ostaijen

  1. Ondanks zijn eigenzinnigheid heeft Paul van Ostaijen een rijkdom van dichtwerken nagelaten, dat ondanks zijn korte leven ook veelomvattend is.
    Ja, eigenzinnig was hij. De enkele mensen, die tot in zijn werk doordringen zullen er des te meer van genieten.
    Als geheel bij elkaar is zijn al werk inderdaad taaie kost. Maar _ versnipperd tussen gedichten van andere dichters zijn het opwekkende witte raven!

  2. Bij Paul van Ostaijen is de Dadakunst in de letterkunde duidelijk merkbaar.
    Dada… Wat een toepasselijke naam voor een kunststroming, die helemaal opnieuw en eigenzinnig wil beginnen! Dada werd toevallig gevonden in een Frans woordenboek. Dat “toevallig” schijnt wel een onbewuste leiding gehad te hebben. Dada betekent “stokpaardje” en dit kinderspeelgoed is ook toepasselijk voor een stroming, die in de kinderschoenen staat.
    Dada heeft ook de betekenis van een geluid voor heel kleine kinderen. Dada, kindje kijk eens hier. Dergelijke zinnen hoor je vaak tegen zuigelingen en peuters uitspreken. Ja, Dada is zowel toevallig als door wonder gekozen als benaming.

    Groeten van Han Messie

Geef een reactie

