NT2-project Verhalen vertellen in De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog
Onderwijs, Tentoonstellingen

Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog

In de Koningin Fabiolazaal kan je dit najaar De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog bezoeken. Met die expo tonen het KMSKA, Provincie Antwerpen, het Letterenhuis Antwerpen en het Provinciaal Museum Emile Verhaeren hoe de schok van WOI voelbaar is in de kunst en de literatuur uit die periode.

In deze tentoonstelling speelt het (persoonlijke) verhaal van de schilder of schrijver een grote rol. Dit leek een perfecte aanleiding om eens te polsen bij onze bezoekers hoe zij de tentoonstelling beleven. Het project ‘Mijn verhaal’ was geboren.

Het museum is een plek voor iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen een museum op dezelfde manier beleeft. Met het project ‘Mijn verhaal’ nodigt het KMSKA anderstalige volwassenen uit om, uiteraard in het Nederlands, de dialoog aan te gaan met de gids, de groep en een door hen individueel gekozen kunstwerk. Bij dit kunstwerk vertellen en/of noteren de deelnemers hun persoonlijk verhaal onder begeleiding van museumgids en schrijfdocent Barbara Van den Eynde.

De deelnemers aan dit project komen via het Huis van het Nederlands uit de NT2 (Nederlands 2de taal) klassen van LBC volwassenenonderwijs Antwerpen.

In de komende weken zullen een aantal deelnemers zichzelf voorstellen en een fragment van hun verhaal op deze blog publiceren.

Standaard

Een gedachte over “Mijn verhaal in Kunst in de Groote Oorlog

  1. In het KMSKA werd ik lang geleden door twee schilderijen bijzonder getroffen. Het eerste was een werk uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, waarop een gezin om de tafel zit en in het stalende voorjaar geniet van een maaltijd in de tuin.
    Het tweede schilderij was een moderner werk, dat hing in de aankomsthal. Het heette “Witte lente” en hing naast het schilderij “Vliegende man” van Karel Appel.

    Toen ik een keer door het Mastbos bij Breda wandelde, zag ik allemaal krentenboompjes. Daarbij kwamen de twee bovengenoemde schilderijen opeens weer in mijn herinnering boven. Die gedachte en het zien van de krentenboompjes deed mij de volgende haikoe schrijven:

    Hoort: “Witte lente.”
    Een woud van krentenboompjes
    of late sneeuwbui?

Geef een reactie

