Bibliotheek

Boekensteun: Kunstenaarsboek uitgelicht

Het KMSKA bezit een 70-tal kunstenaarsboeken, voornamelijk uit de jaren 1970. Na 40 jaar vertonen sommige van die boeken krasse, kreuken, scheuren, verkleuring en verzuring. Dankzij Boekensteun kan ook jij het KMSKA helpen om zijn collectie kunstenaarsboeken in goede staat te bewaren en waar nodig te restaureren. In dit bericht gaat KMSKA-bibliothecaris Ingrid De Pourcq dieper in op één van de kunstenaarsboeken uit de museumcollectie: Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf van Claude Krijgelmans en Pjeroo Roobjee.

Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf

Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf

Met het kunstenaarsboek Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf (Antwerpen, Ziggurat, 1979) houden we het resultaat van een samenwerking tussen een kunstenaar en een schrijver in handen. Anders dan ‘boek-objecten’ als Neuzen Neuzen en This is not A BOOK, waar we het voordien over hadden, is dit qua vorm een klassiek ‘livre d’artiste’: een verhaal van Claude Krijgelmans geïllustreerd met twee zeefdrukken van Pjeroo Roobjee.

Hier zijn Roobjee en Krijgelmans twee wapenbroeders in dezelfde strijd. Allebei zijn ze uitdagend en anarchistisch ingesteld, vol fantasie en humor, maar evenzeer sarcastisch en agressief. Hun wereld bestaat uit lust en geweld, en de dood is nooit ver weg. Hun werk is experimenteel en esthetiserend van aard, vaak kitscherig en anekdotisch vertellend, met een stroom van woorden en beelden die choqueert en ontwricht. Tot geen strekking te herleiden, behalve misschien die van het groteske en het carnavaleske. Spel met beeld en taal, subversie van de burgermoraal.Om u een idee te geven, hier het begin van Krijgelmans’ novelle in Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf:

“In een wereld, die met zichzelf geen blijf meer wist, zei hij Dag mevrouw. [Mijn naam is Leo.] Ze was hooguit vijftig, een boswezen met een huidplunje van afgedragen leer. Haar fysiek droop van haar molle kuit en hij kreeg een fleurige blik tegen zijn onderbeen. … Vierenveertig. Precies wat hij hebben moest [zei hij]. Een verwelkt charmantje. Een afgelikte boterham. Een doorgeneukt afknappertje. Net zoals Lebbert [een myoop verzamelaar, grondwoeler bij uitstek] dat graag had.” (p. 3)

Foedraal van dennenhout

Het kunstenaarsboek zit in een foedraal van dennenhout, een platte doos met een gleuf aan één kant, waar je het ongebonden boekblok langzaam uit kan trekken. Het hout is hard en weerbarstig als de inhoud van het boek, als een bescherming tegen de ontketende duivels binnenin.

Momenteel is het hout ook letterlijk gebarsten, doordat het niet altijd in de juiste omstandigheden werd bewaard. Sinds 2007 zijn alle kunstenaarsboeken van het KMSKA geïnventariseerd en beschreven, en worden ze in gepaste klimatologische omstandigheden bewaard. Het foedraal heeft echter extra bescherming nodig om niet verder te degraderen. En het papieren boekblok moet los ervan in zuurvrij karton bewaard worden, om niet verder te verzuren onder invloed van het hout. De houtnerven staan al in het vergeelde omslagpapier afgetekend…

Dankzij uw steun haalden we intussen 20% van het benodigde bedrag binnen om een papier- restaurator aan te stellen die de juiste zorgen kan toedienen aan de kunstenaarsboeken van het museum. Dat is mooi, maar we hebben meer nodig om de eindmeet te halen. Steun ons vandaag nog en help ons zo om o.a. dit kunstenaarsboek met zijn kwetsbare onderdelen te herstellen en beter te bewaren.

 

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s