Jongbloed!, Tentoonstellingen

Ruimte over ruimte

In De Modernen. Duo’s 2 presenteert Jongbloed! kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het museum. De jongeren werkten daarbij een geheel eigen concept uit rond verschillende thema’s in de verschillende ruimtes van de Koningin Fabiolazaal. Jongbloed!-er Lize blogt over de derde zaal waarin het thema ruimte centraal staat. 

Jongbloed!-er Lize

Jongbloed!-er Lize

In de derde zaal van de tentoonstelling kom je in contact met enkele abstracte, ruimtescheppende werken en sculpturen. Zij illustreren de ruimte die we nodig hebben om alle informatie waarmee we geconfronteerd worden een plaats te geven. Na momenten van veelheid en rust in de twee vorige zalen van de expo bieden deze kunstwerken bovendien de mogelijkheid om opnieuw aandacht te schenken aan nieuwe prikkels, nieuwe impulsen en nieuwe inspiratie. De vraag “Wat creëert ruimte in jouw hoofd?”, die bezoekers aan het einde van de expo kunnen beantwoorden, sluit mooi aan bij de thematiek van deze derde kamer.
Het is verrassend en interessant om te ontdekken hoe bezoekers deze vraag beantwoorden. Zo las ik o.a. hoe de natuur in al zijn rust, het zien van een horizon of de stilte elementen zijn die voor ruimte in ons hoofd kunnen zorgen. Ook activiteiten als opruimen, douchen, zwemmen, dansen of lopen met luide muziek kunnen dit gevoel van ruimte opwekken. Op één kaartje las ik hoe ook een kunsttentoonstelling voor ruimte kan zorgen: “die doet me stilstaan en anders kijken.” Hoewel ik niet weet wie het kaartje schreef, herken ik mij in dit antwoord. Het zijn dan ook voornamelijk de werken uit deze derde zaal die mij  uitdagen om anders te kijken.

Persoonlijke interpretatie

De werken van kunstenaars als Lucio Fontana, Guy Mees en Mark Verstockt stimuleren de verbeelding en prikkelen de fantasie. Bovendien dagen ze onze ogen en ons kijkgedrag uit. Ze doen ons anders kijken, ze stimuleren een zoektocht naar details, naar andere kijkposities en eigen associaties. Het loont zeker de moeite om langer te kijken naar het werk San Gioco Maggiore van Michel Seuphor. Dat is voornamelijk opgebouwd uit lijnen en leegte, iets wat pas duidelijk wordt na enige tijd. Ook de sculptuur van Jan Dries blijft fascineren, zelfs wanneer je in een andere ruimte bent. Bovendien kunnen de werken in relatie tot de zaal en in relatie tot elkaar een fantastische bron aan inspiratie zijn. Ik wil dit blogbericht graag afsluiten met enkele foto’s die ik in deze zaal maakte. Foto’s die een voorbeeld zijn van hoe we op een andere manier naar deze werken kunnen kijken. Deze foto’s zijn mijn persoonlijke interpretatie van deze zaal en van deze werken. Ze geven weer hoe ze mijn fantasie stimuleren.

Standaard

Een gedachte over “Ruimte over ruimte

Geef een reactie

