Jongbloed!, Tentoonstellingen

Ontmoet Jongbloed!

In Duo’s 2 presenteert Jongbloed! kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het museum. En dat op geheel eigen wijze. Bij de tentoonstelling organiseert de jongerencrew van het museum ook tal van activiteiten. Vorige week vond de eerste ontmoeting plaats. Jongbloed!-er Tineke was paraat. Ze trok samen met enkele bezoekers de tentoonstelling in en blogt over zenuwkriebels en interessante weetjes.

Jongbloed!-er Tineke

Jongbloed!-er Tineke

Nu onze tentoonstelling Duo’s 2 klaar is, kunnen we er volop gebruik van maken! Zo hebben we ons programma al goed gevuld met een gezellige filmavond, een leuke workshop en rustgevende yogasessies (waarover later meer). Daarnaast hebben we ook enkele gratis rondleidingen gepland. Of,  beter gezegd, ontmoetingen waarin dialoog en beleving centraal staan. Op zondag 9/2 mochten Rosan en ik de spits afbijten. Ik was enorm zenuwachtig, maar ik heb het overleefd.

Wildvreemde bezoekers in onze tentoonstelling

Toen ik zondagnamiddag aankwam in de Koningin Fabiolazaal liepen er al enkele mensen rond tussen de kunstwerken. Dat had ik al wel eerder gezien, maar toch voelde het een beetje gek om wildvreemde bezoekers te zien rondwandelen in onze tentoonstelling. Het werd nog gekker toen er een koppel toegangstickets kocht met de boodschap: “Wij komen voor de rondleidingen. Ze zijn toch nog niet begonnen hé?” Toen ik dat hoorde kreeg ik meteen tientallen zenuwkriebels in mijn buik die zich vermenigvuldigden toen we aan onze rondleidingen begonnen. Rosan en ik verdeelden de bezoekers in twee groepen zodat we allebei een tiental paar geïnteresseerde ogen en oren op ons gericht hadden.

Bezoekers in de tentoonstelling Duo's 2

Bezoekers in de tentoonstelling Duo’s 2

Uiteindelijk was mijn groep ontzettend vriendelijk en geïnteresseerd. Die zenuwen waren dus nergens voor nodig. Ik vertelde over ons concept, de keuzes die we hadden gemaakt en de kunstwerken die ik mooi vond. In ruil daarvoor kreeg ik interessante verhalen, opmerkingen en vragen. Zo kwam ik onder andere te weten hoe de koeienpaspoorten uit de jaren ’80 – waarop Jef Geys een kunstwerk baseerde – gemaakt werden. Het werd een boeiende uitwisseling van informatie. Soms vind ik die immense informatiestroom waar onze tentoonstelling rond draait toch leuk. Zo kom je nog eens iets te weten.

De volgende Jongbloed!-rondleidingen gaan door op zondag 23 februari, 9 maart, 23 maart, 6 april en 20 april, telkens om 15.00. 

Standaard

Geef een reactie

