Jongbloed!, Tentoonstellingen

Op zoek naar de plek waar de schilder zijn lijnen uitzette

Vanaf 1 februari kan je in de Koningin Fabiolazaal de tentoonstelling Duo’s 2 bezoeken. Daarin presenteert Jongbloed!, de jongerencrew van het museum, kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het KMSKA en dat op geheel eigen wijze. De jongeren werken rond thema’s als beweging, rust, ruimte en tijd. Voor dat laatste thema selecteerden ze schilderijen van plaatsen in en rond Antwerpen. Fotograaf Dries Segers kreeg de opdracht om die opnieuw in beeld te brengen. Hij blogt over de zoektocht naar de plek waar de schilder zijn lijnen uitzette en wat die zoektocht bij hem teweeg bracht.   

Begin januari belde Veerle Quirynen (educatief medewerker van het KMSKA) me op met het voorstel om voor de nieuwe opstelling van Jongbloed! bij de Modernen. Duo’s een herfotografering te doen van 6 kunstwerken. Zonder veel te twijfelen, stortte ik me op deze opdracht.  De selectie bevatte onder meer een landschap van Carlo De RooverBos in Zoersel. Welk bos in Zoersel? Welke 7 bomen zijn daar te zien, wie zijn die vrouwen? Er zat ook een Zicht op de Schelde bij. Maar wat zijn die gebouwen aan de overkant? Dat is toch niet de kathedraal, wel? Een schouwburg? Maar dat klopt toch helemaal niet met waar de schouwburg nu is…. . Het werd een zoektocht naar wat er precies afgebeeld stond. Zoals elk kunstwerk een zoektocht zou moeten zijn naar wat het betekenen kan, wat het representeert, werd dit een queeste naar de plek waar de schilder zijn lijnen uitzette.

Emile Claus, Markt voor de Schouwburg in Antwerpen, KMSKA, inv. nr. 2831, Lukas - Art in Flanders, foto Hugo Maertens

Emile Claus, Markt voor de Schouwburg in Antwerpen, KMSKA, inv. nr. 2831, Lukas – Art in Flanders, foto Hugo Maertens

Die queeste bracht me voor de eerste keer op wondere plekken als het Felix Archief, waar vele verhalen en vele boeken hun rustplek hebben. Daar ontdekte ik dat Emile Claus voor Markt voor de schouwburg in Antwerpen met zijn beide benen op de Franklin Rooseveltplaats stond, die toen nog Geuzenhofkens heette. Na WOI kreeg de plek de naam Victorieplaats omwille van -jawel- de overwinning. En na WOII werd het Franklin Roosevelt die een plein kreeg in’t stad. – de roeweseveltpluts. Het theater staat er niet meer, wel een torenhoog kantoorgebouw waar boven de ingang in chromen letters Theaterbuilding op geschreven staat. De naam van het gebouw, zoals ook de Rooseveltplaats, blijven achter als enige referentie aan een tijd die niet meer is.

Bos te Zoersel, Carlo De Roover, 1947, olieverf op doek, 85 x 95 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 091, foto: Jacques Sonck

Bos te Zoersel, Carlo De Roover, 1947, olieverf op doek, 85 x 95 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 091, foto: Jacques Sonck

Na wat onderzoek bij de familie van Carlo De Roover bleek dat de zeven bomen op zijn schilderij Bos in Zoersel waarschijnlijk ook plaats moesten maken voor tientallen opritten in grind, betonnen platen en vierwielers. De natuur die wijkt voor de mens. Waar kan een schilder tegenwoordig nog een landschap vinden?

Elke dag is een momentopname

Nu de foto’s gemaakt zijn, de plaatsen gevonden, de mensen ondervraagd, blijft er een gevoel over van verrijking. Het was fijn om hier bij stil te kunnen staan. Een stad is in beweging, elke dag is een momentopname. De stad verandert met de jaren, met de seizoenen, maar vooral met haar bewoners.

Dries aan het werk

Dries aan het werk

De foto’s zijn intussen ingekaderd. Ze kunnen nu van mijn chaotisch atelier naar het propere museum, met bewakers en spots, tussen de stilte en de ogen.

Je kan de tentoonstelling – en dus ook de foto’s van Dries Segers –vanaf 1 februari 2014 bezoeken. Die dag is de tentoonstelling bovendien gratis toegankelijk. 

Standaard

2 gedachtes over “Op zoek naar de plek waar de schilder zijn lijnen uitzette

  1. Ingrid michielsen zegt:

    Mooie quote ” de stad verandert met de jaren, met de seizoenen, maar vooral door haar bewoners “. Ben benieuwd naar je werk. Ik kom kijken.

  2. Pingback: De ratrace van vandaag vs. de paardenkoets van toen | kmskablog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s