Tentoonstellingen

Oost. West.

In de Koningin Fabiolazaal kan je de tentoonstelling Duo’s in de exporeeks De Modernen bezoeken. Daarin brengen curatoren Bob Daems en Siska Beele kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het KMSKA samen. In zijn laatste blogbericht kijkt Bob Daems al even vooruit naar het tweede deel van de presentatie dat volledig werd uitgewerkt door Jongbloed!, de jongerencrew van het KMSKA. Hij plaatst twee kunstenaars naast elkaar die in Duo’s 2 ook samen te zien zullen zijn. 

Eugeen Joors, 'De schilder Jacob Jacobs', KMSKA, Inv.nr. 1528, © Lukas – Art in Flanders VZW / Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, foto Hugo Maertens

Eugeen Joors, ‘De schilder Jacob Jacobs’, KMSKA, Inv.nr. 1528, © Lukas – Art in Flanders VZW / Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, foto Hugo Maertens

Op 29 mei 1838 begint de 26-jarige Jacob Jacobs (Antwerpen, 1812 – 1879) aan een reis die hem de volgende twee jaar via de kusten van Noord-Afrika onder meer naar Egypte en het Ottomaanse Rijk zal voeren. In Egypte doorkruist hij het volledige land, tot aan de grens met Nubië. Tijdens deze reis houdt Jacobs een getekend dagboek bij, waarin hij zijn indrukken van het Nabije Oosten nauwkeurig noteert. Deze rijk gevulde schetsboeken vormen de basis voor zijn latere carrière als gelauwerd schilder van Oriëntaalse taferelen.

Jacob Jacobs (1812, Antwerpen - 1879, Antwerpen), Woestijnstorm, 1859, olie op paneel, 83 x 130 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 264

Jacob Jacobs (1812, Antwerpen – 1879, Antwerpen), Woestijnstorm, 1859, olie op paneel, 83 x 130 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 264

Jacobs studeerde aan de Antwerpse academie en zoals vele van zijn 19de-eeuwse tijdgenoten werd hij aangetrokken door de romantische voorstellingen van de Oriënt. In tegenstelling tot sommige anderen wenste hij zich echter niet te beperken tot een verslag uit tweede hand. Ondanks de uitgesproken romantische uitwerking van zijn schilderijen wordt zijn oeuvre daarom gekenmerkt door een zekere authenticiteit.

Maryam Najd (1965, Teheran), Video I, 2002, olie op doek, 90 x 75 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 379

Maryam Najd (1965, Teheran), Video I, 2002, olie op doek, 90 x 75 cm, Collectie Provincie Antwerpen, P/S 379

Maryam Najd (Teheran, 1965) heeft er al een achtjarige artistieke opleiding in Teheran opzitten, onder meer als miniatuurschilder, wanneer ze in 1992 – ze is dan 27 – beslist om naar Antwerpen te trekken. Daar volgt ze een bijkomende opleiding schilderkunst, eerst aan de academie en vervolgens aan het Hoger Instituut. De confrontatie tussen deze twee uiteenlopende opleidingen en de zeer verschillende beeldtradities waarin ze zijn geworteld resulteren bij Nadj in een heel eigen beeldtaal, waarbij bijvoorbeeld de verschillen tussen figuratief en abstract worden opgeheven. De ene keer schildert ze bijna monochrome doeken waarin ze subtiele kleurnuances aanbrengt, om vervolgens weer over te schakelen naar een meer figuratieve benadering. Misschien is de bindende factor tussen al haar werk wel de dromerige sfeer die over de meeste van haar schilderijen hangt, een element dat ook in de schilderijen van Jacob Jacobs prominent aanwezig is.

Vanaf 1 februari hangen Video van Maryam Najd en Woestijnstorm van Jacob Jacobs naast elkaar in de nieuwe opstelling van de tentoonstelling Duo’s. Het werk van Jacobs is nog tot en met 26 januari te zien in Happy Birthday Dear Academie in het MAS.

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s