Onderzoek

Een kras op het schilderij!

Bij het horen van die woorden gaan er bij museummedewerkers meestal alarmbellen rinkelen, zeker wanneer het gaat om krassen in een verflaag.

Stilleven met chinoiserieƫn (detail)

Stilleven met chinoiserieƫn (detail)

Het onvoorzichtig hanteren van een schilderij, een rugzak van een onoplettende bezoeker,… – het kan leiden tot schade aan de verflaag, en dat proberen we dan ook ten allen koste te vermijden. Hetzij door het inschakelen van professionele art handlers. Of door het plaatsen van ā€˜afstandshoudersā€™ in expositieruimtes.

Toch zijn er ook krassen die helemaal niet onder de noemer ā€˜schadeā€™ te groeperen zijn, maar net een deel uitmaken van de techniek van de kunstenaar.Ā James Ensor heeft doorheen zijn hele carriĆØre gespeeld met het effect van krassen in de nog natte verflaag. Dat kan je bijvoorbeeld zien op bovenstaand detail van zijn Stilleven met chinoiserieĆ«n.

James Ensor, Stilleven met chinoiserieƫn, 1880, olieverf op doek, 101 x 81, KMSKA inv. nr.  2076.

James Ensor, Stilleven met chinoiserieƫn, 1880, olieverf op doek, 101 x 81, KMSKA inv. nr. 2076.

RestauratorĀ Karen Bonne bespreekt de verschillende technieken die hij daarbij hanteerde inĀ een artikel voor het Ensor Research ProjectĀ op de website van het KMSKA.

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s