Tentoonstellingen

Duo’s van de duo’s in de Duo’s

Dit najaar kan je in de Koningin Fabiolazaal de tentoonstelling Duo’s in de exporeeks De Modernen bezoeken. Daarin brengen curatoren Bob Daems en Siska Beele kunst uit de collecties van de provincie Antwerpen en het KMSKA samen. Begin 2014 neemt Jongbloed!, de jongerencrew van het museum, de expo onder handen. Vanaf 1 februari presenteren de jongeren de kunstwerken in een nieuwe opstelling en met een ander verhaal. Jongbloed!-ster Tineke blogt over haar eerste kennismaking met de expo.  

Jongbloed! krijgt een rondleiding in de tentoonstelling

Jongbloed! krijgt een rondleiding in de tentoonstelling

Als de winkels op de Meir sluiten, is het voor Jongbloed! tijd om naar het museum te trekken. Dit keer spraken we af in de Koningin Fabiolazaal om naar de tentoonstelling De Modernen. Duo’s te kijken en er inspiratie op te doen voor ons nieuw project. We kregen een speciale rondleiding van de curatoren, Siska Beele (van het KMSKA) en Bob Daems (van Provincie Antwerpen). Met veel enthousiasme en trots vertelden zij ons over het ontstaan van deze unieke tentoonstelling en de werken die ze kozen. Door telkens een werk van het KMSKA te koppelen aan een werk van de Provincie, maakten Siska en Bob een reeks duo’s die de bezoeker anders doet kijken. “Door te vergelijken, beter doen kijken”, zo vatte Siska het samen. Dat vond ik heel erg mooi geformuleerd, maar ik vatte het pas helemaal toen ik het eerste duo Claerbout – Verheyen zag.

David Claerbout, Zonder titel, Collectie provincie Antwerpen, Foto Jesse Willems

David Claerbout, Zonder titel, Collectie provincie Antwerpen, Foto Jesse Willems

Sinds ik op aanraden van een vriendin een grote overzichtstentoonstelling van David Claerbout zag bij WIELS, ben ik echt fan geworden van zijn mooie beelden. Ik ben dan ook ontzettend blij dat er een werk van Claerbout in Duo’s zit! Nieuwsgierig stapte ik een donkere kamer binnen om naar een van zijn Venice Lightboxes te kijken. Het duurde enkele seconden voor mijn ogen gewend waren aan de duisternis en ik goed doorhad wat ik zag. Plots werd alles veel duidelijker en zag ik een nachtelijk tafereel van Venetië. Pas toen ik alle details zag, stapte ik naar buiten en ging ik voor Zwarte Ruimte van Jef Verheyen staan, een werk dat voordien een gewoon zwart doek leek te zijn. Pas toen ik een tweede keer keek, zag ik de vele kleurtinten die Verheyen op het doek heeft gemengd om een lichtspel te creëren.  “Door te vergelijken, beter doen kijken”, het werd plots veel duidelijker.

Nu is het aan ons

De rest van de tentoonstelling is op dezelfde visuele manier samengesteld. Sommige werken lijken elkaars verlengde te zijn, andere vormen dan weer een groot contrast met elkaar. Bij enkele duo’s lijkt het net alsof de kunstenaars rekening hielden met elkaar toen ze schilderden. Dat is achteraf gezien niet zo’n gekke gedachte. Blijkbaar waren veel van deze kunstenaars met elkaar bevriend of werden ze beïnvloed door elkaar. Ik vond het wel leuk: die duo’s van de duo’s in de Duo’s.
Nu is het tijd om onze eigen versie van Duo’s te maken en de rol van Siska en Bob (nog zo’n duo) over te nemen. Ik zit alvast boordevol ideeën en ben tegelijkertijd ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Het belooft weer een spannende semester te worden!

Op vertoon van een ticket voor De Modernen. Duo’s dat gekocht werd voor 27 januari 2014 kun je GRATIS een bezoek brengen aan de tweede presentatie die van 1 februari tot en met 20 april 2014 loopt.

Standaard

Geef een reactie

