Onderzoek

Hoe begint Ensor aan een schilderij?

Met het Ensor Research Project wil het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen het centrum voor kunsthistorisch en materiaaltechnisch onderzoek van het oeuvre van James Ensor worden. De onderzoekers van het project zullen regelmatig artikels met hun bevindingen publiceren. 

James Ensor, Stilleven met chinoiserieën (1906), KMSKA

James Ensor, Stilleven met chinoiserieën (1906), KMSKA

We bekijken doorgaans het eindresultaat van een schilderij en dat leert ons op het eerste gezicht weinig. Met extra belichting komen we al ver en met een speciale stereomicroscoop nog verder. Maar om echt door te dringen in het schilderij leggen we het onder UV-licht of maken we röntgenopnames. Zo weten we nu dat Stilleven met chinoiserieën (1906) geschilderd werd op een grondlaag in loodwit en dat er bovenop een laag zinkwit zit. Door details te bekijken krijg je meer precieze informatie over de opbouw of volgorde van de verschillende verflagen. Doet Ensor dit om het warme loodwit te verkoelen? Is het uit zuinigheid? Is dit bij alle schilderijen het geval?

Het constateren van de werkwijze is een eerste stap. Een stap die meteen nieuwe vragen oproept.

In het artikel van deze maand gaat restauratrice Karen Bonne op zoek naar een verklaring. Lees meer op de museumwebsite.

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s