Onderwijs, Tentoonstellingen

Kleuters kijken naar Avant-gardekunst

Sinds 16 maart kan je de tentoonstelling De MODERNEN. Avant-garde bezoeken, de vierde tentoonstelling in een reeks over de moderne kunstcollectie van het KMSKA in de Koningin Fabiolazaal. Op deze blog diepen we geregeld een aspect van de tentoonstelling uit. Deze week blogt stagiaire Kim Bové over de kleuterrondleidingen die het museum in de tentoonstelling organiseert.  

Sinds vandaag ben ik weer een ervaring rijker. Kleuterschool De Krokodil mocht een rondleidingspremière bijwonen in de tentoonstelling De MODERNEN. Avant-garde. In totaal kwamen 68 kleuters op bezoek in de Koningin Fabiolazaal te Antwerpen. Zij werden begeleid door de gidsen, kleuterleidsters, grootouders en vrijwilligers. Ook ik heb actief kunnen ondervinden hoe het is om een rondleiding te geven aan kleuters in een museum, waar toch andere afspraken gelden dan op school. Voor we van start gingen, hebben we de kleuteropdrachten nog eens overlopen. We werkten immers met een doorschuifsysteem en dat moest vlot verlopen. Toen de kinderen aankwamen werden ze in groepjes verdeeld. Mijn groepje bestond uit 13 kleuters. Samen zochten we een rustig plekje op waar we afspraken wat er wel en niet mag in een museum. Daarna ging de interactieve rondleiding van start. Ervaringen delen en de kunstwerken interpreteren stonden daarbij centraal.

Het hart van een rendier

Kim en haar kleuters bij 'Ademend leven' van Jan Dries

Kim en haar kleuters bij ‘Ademend leven’ van Jan Dries

Tijdens de rondleiding liet ik de kleuters bij elk kunstwerk even vertellen wat dat werk voor hen betekende en wat ze er nu zelf in zagen. Ik merkte dat sommige kleuters hier sneller een beeld over hadden. Het ene werk staat ook meer open voor eigen interpretaties dan het andere. Bij Ademend leven van Jan Dries vertelde een kleuter bijvoorbeeld dat hij hier ‘het hart van een rendier’ in zag, een andere kleuter gaf het werk dan weer de naam ‘vogel’ en nog een andere kleuter noemde het werk dan gewoon ‘steen’. Daaraan zie je dat eenzelfde kunstwerk toch wel verschillende interpretaties kan oproepen bij kleuters. De verwerkingsactiviteiten bij elk kunstwerk waren heel uiteenlopend zodat iedere kleuter iets kon doen waar zij/hij zich goed in voelde. Op het einde van de rondleiding heb ik de kleuters gevraagd hoe ze het vonden. Ze waren allemaal erg enthousiast, wat ik heel leuk vond.

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s