Tentoonstellingen

Aards expressionisme

Tijdens de tentoonstelling De MODERNEN. Rondom Permeke blogt curator Nanny Schrijvers elke week over één aspect van de tentoonstelling. Deze week vertelt ze hoe Gust De Smet en Frits Van den Berghe het expressionisme ontdekten.  

Gustave De Smet, Vrouw van Spakenburg, 1917, © KMSKA / Lukas-Art in Flanders vzw – foto Hugo Maertens, Aanvullende rechten: Sabam

Gustave De Smet, Vrouw van Spakenburg, 1917, © KMSKA / Lukas-Art in Flanders vzw – foto Hugo Maertens, Aanvullende rechten: Sabam

Tijdens WOI verbleven zowel Gust De Smet als Frits van den Berghe in Nederland. Daar werden ze geconfronteerd met het Duitse expressionisme. Hun Nederlandse collega’s pikten vooral op hoe de ruimte kan opgedeeld worden in verschillende kleurvlakken, terwijl De Smet en Van den Berghe zich eerder toelegden op een krachtige structuur. Hun werk is zwaarder en aardser dan het “letterlijk” veeleer oppervlakkige en luchtige kubisme. Als Van den Berghe zijn weldoeners voorstelt dan lijkt Paul-Gustave Van Hecke beresterk en onverzettelijk. Eén en al volume. De Vrouw van Spakenburg Van De Smet is een ontleding van wat er gezien kan worden alsof een spiegel in scherven valt.

Gustave De Smet, Landschap met aardappelrooier, 1920, © KMSKA / Lukas-Art in Flanders vzw – foto Hugo Maertens, Aanvullende rechten: Sabam

Gustave De Smet, Landschap met aardappelrooier, 1920, © KMSKA / Lukas-Art in Flanders vzw – foto Hugo Maertens, Aanvullende rechten: Sabam

Hetzelfde zie je in Landschap met aardappelrooier waarbij De Smet experimenteert met de houtsnedetechniek

Standaard

2 gedachtes over “Aards expressionisme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s